Submenu

De mobiliteitsopgave bij de Dutch Grand Prix

23-04-2023
263 keer bekeken

Afgelopen dinsdag 18 april hadden 50 POM deelnemers zich aangemeld voor de lunchlezing van Mobiliteitsgoeroe Roy Hirs.

Tijdens de lunchbijeenkomst kregen we aan de hand van de Dutch Grand Prix inzicht in hoe je de mobiliteitsopgave rondom een evenement het beste kunt aanpakken van planvorming tot realisatie.

In 2021 maakte slechts 2% van de bezoekers van de Grand Prix gebruik van de auto en de pendelbus. Op zich al een indrukwekkende prestatie, maar Roy Hirs deed er nog een schepje bovenop: 0% met de auto naar de Grand Prix. En dat voor een slordige 300.000 bezoekers in drie dagen. ‘Het geheim zit ‘m in het bieden van alternatieven, die altijd beter zijn dan de auto’, aldus Hirs. Tickethouders krijgen een reisadvies aan de hand van hun postcode en er worden voldoende groene alternatieven geboden.

Tijdens de bijeenkomst nam Roy Hirs ons mee in de keuzes die zijn gemaakt. Vragen die zich daarbij voor deden waren o.a. Welke stakeholders kom je tegen? En ook: hoe gebruik je visie en ambitie als basis voor de aanpak.

Roy vertelde over de keuzes die zijn gemaakt in de opgave om Zandvoort veilig en beheersbaar te maken voor publiek en bewoners. Een combinatie van verkeersmanagement en stakeholdermanagement ten top! In de sessie nam Roy ons enerzijds mee in de opzet van het mobiliteitsplan en anderzijds in de wijze waarop het stakeholdermanagement is vormgegeven. Stakeholdermanagement waarbij continu wordt gedifferentieerd naar plaats, tijd en impact.

Vanuit een droomambitie is de gewenste verdeling van de verplaatsingen van personen en vervoerwijzen doorgedacht, waarbij duurzaamheid een belangrijke rol heeft gespeeld. ‘Duurzaamheid kun je goed tot uitdrukking brengen in mobiliteit’, aldus Roy. De Dutch Grand Prix heeft de ambitie om de groenste Formule 1 te worden van de kalender. Hoe krijg je al deze bezoekers met een alternatief voor de auto naar een evenement? Roy Hirs laat weten: ‘wij hebben gekeken naar hoe de fiets en het openbaar vervoer concurrerend wordt aan de auto.’ Een belangrijke factor die speelt bij de beïnvloeding van het publiek is geld. Je kunt gratis op afstand parkeren met de auto, maar een ticket voor de pendelbus kost evenveel als een treinticket Maastricht – Zandvoort. En met de trein stap je voor het circuit uit. In de reisbeleving ontstaat dan een ander beeld.’

Deze lunchbijeenkomst draaide om anders denken. En dat is goed gelukt!

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de laatste vakontwikkelingen en activiteiten.
Aanmelden

Contact

Postbus 2801, 2601 CV Delft
KvK 62147978

info@platformomgevingsmanagement.nl

    

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.