Submenu

Samen in de bouwkeet op Station Noord

05-04-2016
4 keer bekeken

De Noord/Zuidlijn zelf is regelmatig in het nieuws, maar wat weet je eigenlijk van Station Noord? Inmiddels weten de deelnemers van deze POM op locatie op 16 maart er alles van.m

De middag begon in het stadsdeelkantoor met een presentatie van Kees Kaptein en Kasper Moree. De omgevingsmanagers van Gemeente Amsterdam en aannemer Visser & Smit Bouw.

In Amsterdam Noord, bij het Buikslotermeerplein, wordt het begin station (of eind station) gebouwd van de Noord/Zuidlijn. Naast het station voor de Noord/Zuidlijn komt er een groot busstation en twee P+R terreinen.

Kees, als een van de langst zittende omgevingsmanagers op de Noord/Zuidlijn, nam ons in snel”metro”vaart mee langs jaren Noord/Zuidlijn. Van de verzakking in de Vijzelgracht tot aan hoe we er nu voor staan. De verzakkingen van de Vijzelgracht zijn destijds start geweest voor de huidige manier van werken. Open en eerlijk, bij slecht nieuws is het de Gemeente die het nieuws brengt. Dit heeft geleid tot een zeer interactieve website met een miljoen bezoekers per jaar.

Een van dingen die op het moment op de Vijzelgracht speelt is een ontwerp kwestie waarbij een luchtschacht ongelukkig in het straatbeeld geplaatst was. In overleg met de omgeving is nu een nieuwe plek gekozen waar deze veel beter past.

In Amsterdam Noord heeft de aannemer de leidende rol als het gaat over tijdelijke verkeerssituaties. Waar het in de rest van de stad het stadsdeel is die de trekker is, is dat hier dus de aannemer. In Amsterdam is het zo dat er verschillende specifieke regels zijn die alleen in Amsterdam gelden. Overkoepelend heb je te maken met het coördinatiestelsel waar het BLVC plan deel van uitmaakt. BLVC staat voor bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. Deze moet geschreven worden voor alle situaties waarbij er tijdelijke verkeersmaatregelen nodig zijn in de openbare ruimte, zodat de aannemer kan werken. In het tweede deel van de presentatie heeft Kasper hier op ingezoomd. Deze plannen worden besproken met allerlei partijen zoals politie, brandweer, stadsdeel en betrokken aannemers in het gebied in het verkeersoverleg van de aannemer. Doordat al deze partijen bij elkaar zitten werkt dit zeer efficiënt.

Na de presentaties was het tijd voor de rondleiding. De projectleider en uitvoerder van het busstationsgebouw hebben alle ins en outs verteld over het bouwen onder een bestaande brug. De brug van de Nieuwe Leeuwardenweg, de verbindingsweg tussen de IJtunnel en A10 door Amsterdam Noord heen lag er immers al. En hiertussen moest het busstationsgebouw worden ingepast. Om op deze manier te bouwen vergt heel veel creativiteit en ad hoc beslissingen nemen. Als organisatievorm is daarom gekozen voor een bouwteam waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer in één team zitten in de keet naast de bouwplaats. Hierdoor is het heel makkelijk om snel ter plaatste te zijn als blijkt dat wat bedacht is niet past. Bijvoorbeeld bij een constructief probleem. De constructeur zit in de keet, dus kan het regelmatig gebeuren dat deze hup in de bouwschoenen stapt en meeloopt met degene die bezig is een oplossing te maken die niet helemaal lekker past.

Meer informatie over het project:
http://www.wijnemenjemee.nl
http://www.noordzuidlijnkennis.nl
http://www.amsterdam.nl/nadereregelswior/bijlagen/bijlage_2_richtlijn/

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de laatste vakontwikkelingen en activiteiten.
Aanmelden

Contact

Postbus 2801, 2601 CV Delft
KvK 62147978

info@platformomgevingsmanagement.nl

    

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.