Submenu

G4 platform op bezoek bij de Maastunnel

30-03-2016
6 keer bekeken

Op 7 maart 2016 vond het G4 kwartaaloverleg plaats, dit keer bij de Maastunnel. De Maastunnel is een rijksmonument en moet weer in oude luister worden hersteld. Tevens is er betonrot vastgesteld en moet de tunnel voldoen aan de wet- en regelgeving voor veiligheid in tunnels.

Een grote renovatie is dus nodig. Vanaf de zomer van 2017 wordt buis voor buis begonnen met de werkzaamheden. De rijrichting van het noorden naar het zuiden van Rotterdam is altijd gesloten. De werkzaamheden duren twee jaar, waardoor het werk in de zomer van 2019 is afgerond. De fiets- en voetgangerstunnel blijft tijdens de werkzaamheden altijd open. Renovatie van deze tunnel vindt plaats na de autotunnels.

De Maastunnel is de oudste afgezonken tunnel van Nederland en is gebouwd tussen 1937 en 1942. De lengte van de tunnel is 1.373 meter, is 8,39 meter hoog en 27,77 meter breed. En een rijksmonument.

Een grote renovatie vraagt veel voorbereiding. Daarom is in januari 2016 al gestart met coatingswerkzaamheden aan het plafond in de Maastunnel. Deze werkzaamheden vonden gedurende drie maanden plaats in de nachten en in de weekenden. Een mooie test om te kijken hoe het verkeer reageert tijdens weekendafsluiting en nuttige leermomenten die de gemeente Rotterdam meeneemt in de voorbereiding naar de volledige afsluiting tussen 2017 en 2019.

Vanuit de deelnemers van het G4 overleg was speciale interesse hoe de communicatie geregeld was voor dit project, waar dan ook in de presentatie het zwaartepunt lag. Voor de strategie heeft Rotterdam contact gehad met Amsterdam, om de geleerde lessen van de Noord/Zuidlijn gelijk aan het begin te kunnen toepassen. En met succes, vanuit de media is er vooral positieve interesse en zijn er weinig negatieve reacties. De stad is gevraagd mee te denken over de inrichting van een bezoekerscentrum en er zijn diverse klankbordgroepen opgericht om mee te denken. Om duidelijk te maken aan de omgeving hoe de omleidingen eruit gaan zien heeft de gemeente een motion graphic laten maken: https://www.youtube.com/watch?v=9TSDA8wi6oc

Naast de communicatie wordt er natuurlijk ook veel aandacht besteed aan veiligheid in de tunnel. Er is straks maar 1 richting open naar het ziekenhuis toe dus zijn er maatregelen nodig als er wat in de tunnel gebeurd. Daarom zijn er straks tijdens de langdurige renovatie 24 uur per dag 3 brandweermannen en een verpleegkundige bij de tunnel aanwezig. Dat mocht er iets gebeuren, dat zij snel ter plaatse zijn.

Na de presentatie hebben we een rondleiding gekregen in de tunnel. We hebben de machinekamer van de roltrappen bekeken en het episch centrum: de controlekamer.

Voor meer informatie over het project, zie: http://www.rotterdam.nl/maastunnel

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de laatste vakontwikkelingen en activiteiten.
Aanmelden

Contact

Postbus 2801, 2601 CV Delft
KvK 62147978

info@platformomgevingsmanagement.nl

    

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.