Submenu

Mikado op het spoor

26-11-2014
8 keer bekeken

Het ProRail-project OV SAAL is karakteristiek door de ontvlechting van een spaghetti aan spoorkruisingen en wissels. Een van de grote spoorse projecten in Nederland. Het draait om samenwerken en plannen vanwege de vele slots en buitendienstellingen.

Donderdag 6 november jl. waren 15 uitverkorenen uit het netwerk Platform Omgevingsmanagement te gast bij OV SAAL in Amsterdam. Hans Loonstra en Ramon Kuipers van Alliantie Amsterdamse Waltz en Alliantie Amstelspoor spraken over het nog weinig toegepaste alliantiecontract.

OV SAAL: grootste spoor- en stationsvernieuwing ooit
ProRail werkt momenteel aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing ooit. De mobiliteit in het gebied tussen Schiphol en Lelystad neemt de komende jaren fors toe, onder meer door de groei van Almere, de Amsterdamse regio, de Zuidas en Schiphol. Hiervoor dient het spoor ter hoogte van Amsterdam uitgebreid en aangepast te worden. Het spoor wordt verdubbeld van 2 naar 4 sporen met de winkel open tijdens de realisatie.

Alliantie
Bijzonder aan het project zijn de twee met ProRail gevormde allianties die als gedelegeerd opdrachtgever optreden en het ontwerp, proces-, en omgevingsmanagement verzorgen. De Alliantie Amsterdamse WALTZ waarin ProRail en de Combinatie Nieuwe Meer Sporen, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail, samenwerken, neemt de uitbreiding van spoor en infrastructuur tussen Rieker­polder tot aan station Amsterdam Zuid voor haar rekening. Deze realisatie vindt grotendeels plaats in de middenberm van de A10. Alliantie Amstelspoor, bestaande uit ProRail en BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen, BAM Infratechniek en BAM Infraconsult en realiseert het deel Zuidtak Oost. Deze spooruitbreiding is gelegen tussen de noord- en zuidbaan van de autosnelweg A10 zuid en loopt globaal van station Amsterdam Zuid tot en met station Duivendrecht. Op tekening en contractueel is er een grens tussen de twee allianties. Ramon Kuipers en Hans Loonstra, omgevingsmanagers van de twee allianties benadrukken dat het project alleen succesvol kan zijn door een nauwe samenwerking, ook al omdat de twee partijen regelmatig in elkaars gebied werkzaamheden verrichten. Dit vraagt om regelmatige afstemming tussen beide Allianties hetgeen tot op heden zeer goed verloopt.

Spoorverdubbeling op de vierkante centimeter

https://youtu.be/2qKV6Fh0Z_I

Rick Kleiterp van Hattum en Blankevoort vergelijkt het met het spel Mikado dat we allemaal wel eens hebben gespeeld. Er is weinig ruimte op, in en naast het spoor. Niet alleen gaat het om uitbreiding van 2 naar 4 sporen, maar ook wordt het aantal kruisingssporen en wissels sterk verminderd: einde aan de spaghetti van sporen en wissels. De bouw is relatief lang – 2 jaar – want de bouwproductie heeft een beperkt aantal treinvrije periodes (tvp’s) en rekening te houden met slots. Kortom puzzelen, waarbij beide allianties snel hebben geleerd om de treinvrije periodes op het spoor optimaal te benutten. Rick: “slim plannen en slim benutten van de beperkte tijd. Je wilt zoveel mogelijk in een tvp doen. Van te voren denken we goed na wat je zonder tvp kunt doen. Dat scheelt een (te) vol geplande tvp waardoor je sloop of bouwwerk niet afkrijgt en tijd verliest.” Dat kan want alle buitendienstellingen tot zomer 2015 zijn bekend.

Alliantie en uitvoerende aannemer gepresenteerd
In Amsterdam hangt alles met alles samen. In de metropool zijn grote projecten in uitvoering zoals Zuidasdok, de Noord/Zuidlijn en de weguitbreiding Schiphol Amsterdam Almere. Dit betekent overleg en afstemming met andere projectorganisaties, maar ook met omliggende gemeenten, Fietsersbond en Schiphol waarvoor spoor een belangrijke aanvoer is van passagiers. Door stakeholders erbij te betrekken zijn alternatieve verkeersmodellen op tafel gekomen die de overlast voor omgeving beperken zoals een nieuwe ligging van een fietsverbinding en verlegging van een bouwweg die collega-project Zuidasdok ook later kan gebruiken.

Mensenwerk
Het klinkt als een open deur. Ramon en Hans zien voldoende goede mensen als een belangrijke succesfactor. Ramon: “Het functioneren van een alliantie hangt van jouw mensen af. Je hebt elkaar nodig, iedere dag weer. Van ieder teamlid wordt gevraagd om continu mee te denken. Met elkaar op zoek te gaan naar de win-win.” Door het steeds weer bespreken van scenario’s met elkaar, gebiedbeheerders, en omgevingspartijen zorgen de twee allianties voor veel duidelijkheid vooraf. “Als de planning dan toch een keer wijzigt weet je met vrij grote zekerheid dat de problemen zijn te overzien”, zegt Hans. “De grootste risico’s hebben we gehad, volgend jaar evalueren we intern de alliantie, die wil ik dan graag met jullie delen.

Meer lezen over de allianties:
https://www.prorail.nl/projecten/schiphol-amsterdam-zuid-duivendrecht

Afbeeldingen

 

Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de laatste vakontwikkelingen en activiteiten.
Aanmelden

Contact

Postbus 2801, 2601 CV Delft
KvK 62147978

info@platformomgevingsmanagement.nl

    

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.