19 april 2019

Terugblik werkbezoek RijnlandRoute

Op 18 april verzamelden zich ongeveer 25 omgevingsmanagers bij het Informatiecentrum van de Rijnlandroute. De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.

Na een hartelijke ontvangst met koffie en thee startte de toelichting op het project. Rianne van Vuren (Provincie Zuid-Holland) en Govert van Hooff (aannemerscombinatie COMOL5) gingen dieper in op de onderdelen van het project, financiering, techniek en natuurlijk: omgaan met stakeholders. Na een moeizame start waarin het project veel te kampen had met teleurgestelde belanghebbenden loopt het contact met de omwonenden inmiddels een stuk soepeler dan voorheen. Er is veel tijd en moeite geïnvesteerd in direct contact met stakeholders en er is oog voor de belangen, wensen en protesten. Hoewel een deel van de stakeholders nog altijd niet blij is met het project vlakbij de voordeur of achtertuin, is de sfeer inmiddels omgeslagen naar positief kritisch en zelfs nieuwsgierigheid naar het bouwproces. Leuk om te zien dat de lessons learned van andere projecten in dit project worden meegenomen. Zo is er een centraal schadeloket opgezet waarin opdrachtgever PZH zorgt voor een efficiënte afwikkeling door eventuele schadeclaims naar de betreffende partij te sturen en toe te zien op de afhandeling ervan. Deze werkwijze is tijdens de ondertunneling van het spoor Delft een groot succes gebleken: een claim blijft in het vizier en de burger hoeft niet te zoeken naar de aansprakelijk te stellen partij. Het Informatiecentrum is inmiddels een hotspot in de omgeving geworden en heeft sinds oktober 2018 bijna 5000 bezoekers mogen verwelkomen: een mooie prestatie!

Na de presentaties was het tijd voor een bezoek aan de bouwplaats: geen straf in dit ‘technische weer’. Op de zonovergoten toekomstige toerit van de tunnel gaf Govert een uiteenzetting over de opbouw van de boorkop en de voorbereidingen tot begin juli dit jaar. Dan zal de boormachine starten met het boren van de eerste tunnelbuis. En tot die tijd wordt gebouwd aan de wanden van de toerit, de bentonietcentrale, de opslagplaats voor ca. 16000 betonelementen voor de tunnel en wordt alles in het werk gesteld om de grootste risico’s vast te leggen en te voorkomen. Deze interessante middag werd afgesloten met een borrel en werd er nog druk bij- en nagepraat.

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegverkeer/rijnlandroute/

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X