Goede omgevingscommunicatie kan veel ongemak wegnemen. Leene Communicatie deed in de zomer van 2021 een onderzoek over dit thema onder een representatieve groep van ruim 1.000 Nederlanders. Dit whitepaper bevat de belangrijkste onderzoeksresultaten.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de slechte informatievoorziening een bron van frustratie kan zijn voor veel mensen: vele honderden reacties kwamen er binnen op de vraag waarom mensen de informatievoorziening niet goed vinden. Vaak genoemde klachten zijn dat de communicatie niet of te laat plaatsvindt, veel te gekleurd is, onvolledig of onjuist. De uitkomsten laten zien dat investeren in omgevingscommunicatie goed is voor iedereen: allereerst natuurlijk voor omwonenden van bouw- projecten, maar net zo goed voor bouwbedrijven, ontwikkelaars en de overheid.
Deze whitepaper van Leene Communicatie gaat niet alleen in op het belang van omgevingscommunicatie, maar geeft ook handvatten om te komen tot een gedegen aanpak: hoe maak je een goede omgevingsanalyse? Hoe ziet een communicatieplan er uit? En hoe ziet dat er dan uit in de praktijk?
Deze whitepaper is door Leene Communicatie ingestuurd voor de Papers & Pictures van de LOMD 2021.
Auteur: Frans Petersen