Succesvolle Intervisiebijeenkomst in regio zuid legt de basis voor intervisie in andere regio's

04-04-2024
82 keer bekeken 0 reacties

Op een inspirerende locatie in Den Bosch vond de afgelopen periode de intervisie van regio zuid plaats. Vakprofessionals kwamen bijeen om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en elkaar te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

De sessies bieden een waardevolle uitwisseling van inzichten in een reeks van zes opvolgende bijeenkomsten.

De bijeenkomsten, georganiseerd met als doel praktijksituaties te hanteren als gespreksstof, trekken omgevingsmanagers uit verschillende fases van het vakgebied. Van verkenningfase tot planstudie en van voorbereiding van de uitvoering tot de uitvoeringsfase zelf: allen verzamelden zich in een informele setting om elkaar te leren kennen en vervolgens openhartig met elkaar in gesprek te gaan. Dat gebeurt in een veilige omgeving waarin elkaar op ideeën brengen centraal staat.

Karin van Andel heeft haar werklocatie bij Rijkswaterstaat in Den Bosch ter beschikking gesteld voor de sessies. Karin vertelt: “De sfeer is informeel, waardoor er al snel een gevoel van vertrouwen is ontstaan. Deelnemers voelen zich vrij om hun uitdagingen en successen te delen, ze zijn immers allen professional. En of je nu ervaring hebt of niet, juist ook dat voortbouwen op elkaars’ ideeën levert kennis en inzicht op. Temeer omdat ervaring op diverse werkvelden is opgedaan. De methode die POM gebruikt werkt goed. Juist omdat ook wordt gereflecteerd op de aanpak die bij jou als persoon past. Daarbij geeft de herformulering van de initiële vraag nieuwe perspectieven om de problematiek te bekijken. Ik leer zelf altijd van dergelijke gesprekken. Erg leuk om zo’n groep deskundigen te begeleiden!"

Tijdens de intervisiesessie worden twee casussen besproken. Aan de hand van open vragen aan degene die de casus inbrengt, vormen de deelnemers zich vervolgens een beeld van de situatie en wat speelt. Dan gaan we na welke vraag zij denken dat aan de orde is. Dat is regelmatig een onderliggend probleem. De inbrenger geeft dan aan welke vraag hij  of zij wil voorleggen. Dat kan dus ook de oorspronkelijke vraag zijn. Alleen al het denken over de vraag levert inzichten op. De volgende stap is dat we nagaan wat we hebben gehoord. De collega die de casus heeft ingebracht praat dan niet mee, maar hoort het allemaal wel en zit er gewoon bij. Dan wordt ook de persoonlijke aanpak betrokken. Is iemand bijvoorbeeld te aardig of te precies wat wel of niet bijdraagt aan de oplossing van het probleem? Daarna reageert de inbrenger van de casus en dan volgt een adviesronde. En uiteraard evalueren we wat beter kan in het proces.

Naast de inhoudelijke verdieping is er ook ruimte voor informele netwerkmomenten. Deelnemers kunnen tijdens de pauzes en na afloop van de bijeenkomst contact leggen met collega's en mogelijkheden tot verdere samenwerking verkennen. En dat gebeurt ook volop.

De deelnemers én Karin kijken uit naar de voortzetting van deze waardevolle intervisiegroep, waarin ze elkaar kunnen blijven inspireren en ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. 

Afbeeldingen

0  reacties

 

Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de laatste vakontwikkelingen en activiteiten.
Aanmelden

Contact

Postbus 2801, 2601 CV Delft
KvK 62147978

info@platformomgevingsmanagement.nl

    

 

 

Cookie-instellingen